fredag den 28. marts 2014

Et fejlslagent og et vellykket farveprojekt

Jeg har været ved at farve noget mere... denne gang er det inderbetrækket til både barnevogn og klapvogn, jeg har kastet mig over. Det ene gik godt det andet gik skidt :(

Jeg startede med farvningen af betrækket til klapvognen, for hvis det nu skulle gå galt, kunne jeg nå at sy et nyt betræk før end, vi skal bruge klapvognen... tænkte jeg. Betrækket var sådan en nusset beige/lys grøn udefinerbar farve og ikke særlig køn. Jeg tænkte, at jeg ville farve inderbetrækket sort, da en stor del af yderbetrækket allerede er sort. Så i vaskemaskinen med betrækket og en sort omgang farve!

Sort blev betrækket ikke, men nærmere sådan lys grå. Der har nok været en for stor mængde stof til at gå fra beige til sort på farveskalaen... tænkte jeg! Resultatet er blevet rigtig pænt, synes jeg, og det er jo det vigtigste.

Så efter den succes turde jeg godt kaste mig over farvning af inderbetrækket til barnevognen. Det var i sin tid hvidt, men efter at have været brugt til ét barn og vasket mange gange, var det blevet nusset. Så jeg tænkte at jeg ville prøve samme trick som med klapvognen, at komme en sort omgang farve i vasken og se om jeg så ikke ville få en lys grå farve ud.
Desværre gik projektet bare ikke som forventet... betrækket blev plettet og meget lidt gråt, så det er faktisk kommet til at se endnu mere nusset ud, end før!! Og som man kan se af billedet er velcroen blevet orange... det havde jeg ikke lige regnet med!

Og hvad har jeg så lært af det? Jooo, man skal være ret sikker på, at det man ønsker at farve kan tage i mod farve. Altså, at emnet du vil farve er lavet af bomuld, alternativt lærred eller viscose. Er stoffet en blanding af bomuld/polyester (viscose/polyester) vil resultatet blive lysere (eller en anden nuance) end farven du tilsætter. Hvilket var tilfældet med inderbetrækket til klapvognen. Inderbetrækket til barnevognen er en kombination af bomuld og silke... og silke er ugenet til farvning (hvilket også står anført på farvepakningen...men det fik jeg så bare ikke læst inden!!), så resultatet burde sådan set ikke komme bag på mig. Nå, op på hesten... hvor der handles der spildes, og sådan er det. Der er sådan set kun én ting at gøre det er at sy et nyt inderbetræk... Sååå, sæt i gang :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar