mandag den 3. august 2015

Mere til vinterens spisekammer

Så er der lagt i gryden til solbærsaft! Det bliver lidt spændende at lave, for jeg har ikke prøvet at lave saft før :)

De sidste 3 år har jeg lavet solbærsyltetøj, men det er der ikke den store afsætning på her i huset, så jeg ender som regl med at give de fleste glas væk. Derfor vil jeg prøve noget andet i år!

Og så er det faktisk sådan, at manden min, plejer at købe solbærsaft om vinteren og drikke det varmt når han begynder at mærke optræk til ondt i halsen :) Så måske der bliver bedre afsætning på saften end syltetøjet!

Jeg ved godt at man kan lave marmelade af den afsiede frugt masse, og det gør jeg måske også... Nu ser vi hvad der bliver tid til.

Jeg sidder altid ned og plukker mine bær. Det er nemlig lettest at ordne beskæringen af bærbuskene samtidigt med høst af bærene.

Jeg klipper cirka 1/3 af buskens grene (de ældste) helt nede ved basis og så kan jeg mageligt, i en havestol, sidde og plukke bærene på terrassen :)

Der blev 1½ kg ud af denne bunke grene og mere behøver jeg ikke. Så derfor får fuglene lov til at gnaske resten på busken.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar