torsdag den 28. maj 2015

Maj, du søde milde

Tænk sig, kalenderen siger allerede slut maj...hvor blev tiden dog af!? Men man kan nu ikke sige at, der har været noget sødt ved maj-vejret!! Meget atypisk for maj har den været både kold og ret blæsende!

Det har været en skidt start for urtehaven og for frugttræerne. For frugttræernes vedkommende er det manglen på insekter der er problemet. Det kan vist tælles på to hænder hvor mange bier og brumbasser jeg har set i haven indtil videre... det tegner ikke godt for frugthøsten :( Prinsessen og jeg har forsøgt at lege bi med en akvaralpensel, men vi er altså ikke lige så flittige, som de rigtige af slagsen, så trods indsatsen, bliver der nok ikke ret mange blommer og pærer i år. Der er måske et lille håb for æbletræet, da det stadig står i blomst (i hvert flad på de øvre grene), så måske vi kan nå at få en hæderlig høst på det?


I urtehaven er det kulden der volder problemer. I min optimisme forspirrede og udplantede jeg jo bønner... Det kunne jeg godt have sparret mig! Der gik tre dage, så havde nattefrost sat en stopper for bønnedrømmene! Så er det forfra igen, for jeg har heldigvis stadig frø, jeg kan forspire :)
Jeg har heller ikke set noget til mine kartofler endnu! Men noget er der dog at glæde sig over... både mine jordskokker og hvidløg er nu kommet op.



Billedet her er fra mine tomat- og argurkebede. Her går det heldigvis godt. Bedene står på terressen ved en sydvendt mur og er skærmet mod vestenvinden, så her er godt lunt selv på kølige dage.
Jeg har igen i år kastet mig over eksperimentet frilandsagurk, selvom det sidste år var en skuffelse (på to planter fik jeg sølle tre agurker). I år har de to plnater fået en plastkrans om foden, så de ikke får våde stængler når jeg (og især Prinsessen) vander. På den måde håber jeg, at jeg kan kan undgå giffelråd, som tog den ene agurkeplante sidste år!

 Der er også stadig godt fyldt i spirrebakken. Forrest står der salat og græskar, og bagved står der flere tomater og stokroser.

Græskarene og noget af salaten skal snart ud, men fælles for dem begge er, at jeg først skal have gjort plads til dem i højbedene. I det bed hvor de skal stå har der nemlig overvintret prydløg af forskellig slags, og det er ikke dem alle der er kommet ud i staudebedene endnu! Men det kommer nok her i løbet af weekenden.

Og så skal der gang i forspirringen af ærter, har jeg lovet Prinsessen! Ingen sommer uden ærter...sådan er det bare :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar