lørdag den 9. maj 2015

Der er ved at været fyldt op i højbedene

Jeg nåede det lige... Jeg har været i haven fra morgenstunden, for at nå at sætte asparges og jordskokker, inden det begyndte at regne :)

Her er det så, det spæde aspargesbed. Det har faktisk taget mig flere år, at tage mig sammen til at få asparges i min have. Det er jo en fantastisk plante, men det der har holdt mig tilbage er, at man kommer til at vente min. to år på at kunne høste af den, efter at man har plantet!

Det er jo helt skørt, at det har kunnet holde mig tilbage.. Tænk hvis jeg bare havde plantet første gang jeg overvejede arparges, så havde jeg kunnet høste denne sæson. Nu er det gjort og jeg glæder mig til at jeg om et par sæsoner kan høste mine egne øko asparges :)



Da jeg i år skulle købe nye øko tomatplanter (min forspirring sidste år gik i vasken, hvorfor jeg ikke kunne indsamle frø sidste sæson. Og dem jeg har gemt fra forrige sæson har mistet spirreevnen :(  ) kom jeg i en pludselig indskydelse også til at købe jordskokker.

Jeg har ikke prøvet at dyrke jordskokker før, så i første omgang får de bare et ½ højbed. Og hvis det så viser sig at være en succes, både i dyrkningen og i køkkenet, så kan jeg udvide til et helt bed.

Jeg har altid købt mine øko planter hos Solsikken. De har tidligere været på Ingerslev på torvedage i Århus, men jeg synes ikke jeg har set dem i år... det kan dog godt være at jeg bare har været der for tidligt på sæsonen. Så i år har jeg benyttet mig af deres webshop, som også kan anbefales. Det er gode sunde øko planter de sælger, som man så selv kan samle frø fra og så fra sæson til sæson. 

I bedet med kartofler er der i midten kommet klatrehegn op og der er blevet plantet bønner. De har stået til forspirring indendøre, men var blevet så lange, at de væltede ind over de andre småplanter i spirebakken...så det var på tide at de kom ud på deres plads.

I år forsøger jeg to forskellige sorter, den almindelige grønne og så en lilla type også :) Jeg tror ikke der er den store smagsforskel og den lilla farve bliver jo til grøn, når de koges, men jeg synes det kunne være smukt at se på farvespillet i urtehaven.

Der er efterhånden blevet plantet til i alle højbedene nu. Dog er der reserveret et til ærter, som jeg mangler at få forspirret... måske det bliver i næste weekend :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar