fredag den 12. juli 2013

Blomstrende buske III - uægte Jasmin

En af de meget almindelige blomstrende buske, der står i rigtig mange haver og offentlige anlæg, er jasmin... eller rettere uægte jasmin. For det er jo philadelphus coronarius eller philadehus hybridus, som på dansk begge kaldes pibeved eller uægte jasmin.


Løvet har en smuk grøn farve og normalt bærer busken rigtigt mange kridhvide blomster fra forsommer til midsommer. Jeg har desværre skamferet mit eksemplar, ved min forårsbeskæring, så den har ikke ret mange blomster.

Der er flere sorter af busken, hvor blomsterne varierer fra enkelte til halvfyldte eller flydte, men alle er hvide i farven og velduftende.







Den sort jeg har i haven er en halvfyldt en af slagsen. Meget flot synes jeg.

Busken står bare et virkelig uhensigtsmæssigt sted, i et bed med flere andre blomstrende buske. Det har sikkert været fint da den i sin tid blev plantet, for 30 år siden, men nu er den simpelthen for stor.

Jeg pønser på om den skal fjernes eller om man kan flytte en så gammel og etableret busk og slippe godt af sted med det. Hmm, ellers kommer den op når hækken mod øst skal graves op, for det skal vi alligevel have maskiner til.

Jeg kunne egentlig godt tænke mig den lille variant af busken. Den bliver kun en meters-penge høj, så den kan bedre integreres i et bed, end det monster vi har stående på tre meters højde og to meters brede! Det skal der vist lige tænkes lidt over

Ingen kommentarer:

Send en kommentar